کد مطلب:193566 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:130

مشورت با خدا چیست؟
امام صادق - علیه السلام - گوید: زمانی كه یكی از شما اراده كاری كردید پس با كسی مشورت نكنید تا اینكه ابتداء با خدای عزوجل مشورت بكنید.

به حضرت گفته شد: مشورت با خدا چیست؟

حضرت فرمود: أولا استخاره (و درخواست و طلب راه خیر از خدا) می كند سپس با افراد مشورت می كند، زیرا اگر ابتداء با خدا مشورت كند خداوند خیر را بر زبان یكی از بندگانش برای او جاری خواهد كرد. [1] .

2- حضرت ابوالحسن عسكری از پدرانش از امام صادق - علیه السلام - روایت نمود كه حضرت فرمود: اگر حاجتی برای یكی از شما پیش آمد، با خدا مشورت كند، پس اگر خدا به چیزی او را ارشاد كرد از آن پیروی كند، و اگر به چیزی ارشاد نكرد توقف می كند.

گفت: آقای من؛ چگونه (این مطلب را) بدانم؟

حضرت فرمود: بعد از نماز واجب سجده می كنی و صد بار می گوئی: «اللهم خرلی» یعنی خدایا؛ برای من انتخاب كن آنچه كه خیر است.

سپس به ما توسل می جوئی، و بر ما درود می فرستی، و ما را شفیع قرار می دهی، سپس نگاه می كنی چه به تو الهام می كند، همان را انجام می دهی، و او است كه آن را به تو الهام كرده است. [2] .

3- روایت شده است كه مردی نزد امام صادق - علیه السلام - آمد و گفت: فدایت شوم؛ گاهی می شود كه كاری را شروع می كنم، و در اثنا پشیمان می شوم؟



[ صفحه 481]



حضرت فرمود: چرا از استخاره غافلی؟

آن مرد عرض كرد: فدایت شوم؛ استخاره چگونه است؟

حضرت فرمود: هرگاه نماز صبح را خواندی، پس از آنیكه دستهای خود را در مقابل صورت خود برمی داری بگو: (و سپس دعا را تعلیم نمود كه ترجمه ی آن عبارت از این است):

بارالها؛ تو می دانی و من نمی دانم، و تو به همه غیبها كاملا آگاهی، پس درود بفرست بر محمد و آل محمد، و برای من اختیار كن در آنچه من عزم و اراده نموده ام انجام بدهم، چیزی را كه داری بركت و سلامتی باشد. [3] .

4- محمد بن خالد قسری گوید: از امام صادق - علیه السلام - درباره ی استخاره سؤال كردم.

حضرت فرمود: در آخرین ركعت از نماز شب از خدای عزوجل در حالی كه در سجده هستی صد و یك بار طلب خیر كن.

عرض كردم: چه بگویم؟

حضرت فرمود: بگو: استخیر الله برحمته، استخیر الله برحمته.

(یعنی طلب خیر می كنم از خدا به رحمتش). [4] .

5- اسحاق بن عمار گوید: از امام صادق - علیه السلام - سؤال نمودم و عرض كردم: گاهی در كار برایم تردد حاصل می شود و احساس می كنم چیزی در درونم مرا به آن امر می كند و چیزی از آن نهی می كند، (می فرمایید چه كنم)؟

حضرت فرمود: اگر چنین حالتی برای شما رخ داد دو ركعت نماز بگذار، و از خدا صد و یك بار استخاره كن، سپس ببین به كدام یك از دو كار تمایل بیشتری داری همان را انجام بده، زیرا همان را خدا برای تو انتخاب كرده است



[ صفحه 482]



ان شاء الله تعالی.

البته از خدا بخواه كه خدا آنچه كه در او سلامتی هست برای تو انتخاب كند، زیرا گاهی برای انسان چیزی انتخاب می شود كه در آن قطع دست او یا مرگ فرزندش، یا از بین رفتن مال و ثروتش می باشد. [5] .


[1] المقنعه: ص 36، بحارالأنوار: ج 88 ص 252 ح 1.

[2] امالي الطوسي: ج 1 ص 281، بحارالأنوار: ج 88 ص 261 ح 11.

[3] المكارم: ص 369، بحارالأنوار: ج 88 ص 258 ح 5.

[4] بحارالأنوار: ج 88 ص 277 ح 27.

[5] تهذيب الاحكام: ج 1 ص 306، بحارالأنوار: ج 88 ص 276 ح 26.